Saturday, August 7, 2010

MELANGKAH SETAPAK KE HADAPAN

Assalamualaikum w.b.t
Di sini ak nak share sket tntn g hobi aku yg org kte mcm x kne ngn background studies ak..haha
PHOTOGRAPHY... atau lebih tepat dipanggil SENI FOTOGRAFI..

Semua ader memakai camera zaman sekarang ni.. x ksahla ape jenis pown.. digital, filem, SLR, Semi Pro, atau Pro SLR even camera yang built in kat mane2 handphone la ni..

Semua org reti tgkap gambar..mcm2 pesen ade... tp aku rase kalau kita dpt shot yg teerBAikkk kan best.. haha..


Penat aku mengoogle mgenai camera.. dan yg aku bwu belajar.. ader 3 bende asas untuk semua photographer....
EXPOSURE..
1.shutter speed
2.ISO
3.Aperture

Jenis2 photography yg aku jumpa tp byk lagi..

::makro
::HDR
::Infra Red (IR)
::lanskape @ pemandangan

Byk lagi yg jumpe x ingat jerk...Mende alah ney aku x develop mendalam lagi tp aku dah research kat blog2 photographer.. mmg aku berterima kasih pd info2 tu..

Baru2 ney adelah member aku ajar editing guna software photoscape..
aku pown mengaplikasikan ilmu mengedit yg aku tgok dari gambar2 photographer kat laman sesawang ney haha....

And the result is........................

  • Location: Taman Tasik Raub
  • Description: Edit nak jd cam HDR la konon x jadi sgt pown then effect Fish Eye
  • Location: Depan Pintu Rumah
  • Description: Dari ape yang aku baca ney aku guna teknik pengcahayaan golden hours waktu pagi matahari nak naek lebey kurang jam 8.00 am ke 9.00am dmana cahaya matahari yang dipantulkan objek sekeliling berwarna keemasan, then edit sket biar nmpak ader sentimental value kat situ
  • Location: Garden Mak Aku
  • Description: Yang ney aku juz shoot suke suke, gamba ney actually background dier trg sgt smpai nmpk puith tu. aku juz edit sket then aku tgok cam nice jerk.. nak praktikkan teknik makro haha..

Ak cuma baru jer nak ceburi sbb member ader yang berminat.. Aku berasa terpanggil la jugak.. mmg sikap aku bila dah mnat aku xkn bwat sekadar hangat2 taik ayam.. aku akan cuba bwat yg terbaik.. bkan nak mengikut orang lagipun x slah nak mencuba..

Wassalam

P/s :So bg korang yang nak belajar photographer n for my fwenz too juz klik link kat bwah ney




2 comments:

  1. gud job bro...ko diterima utk join club kterang...hahahahah..simpan duit bli slr...

    ReplyDelete
  2. hahaha.. on da way... aku partime keje juai roti john kat bazaar nnt!! hahaha.. msti mau sedaap tu..!!!

    ReplyDelete

eh wait2 haa.....sila tinggalkan coment anda..